مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مشاوره شغلی

 

در این مقطع زمانی پیدا کردن یک کار مناسب با یک درآمد راضی کننده، یکی از دغدغه های اساسی جوانان می باشد. سوالی که در اینجا مطرح میشه این هست که ما در باید چه مسیری را طی کنیم تا به شغل مناسب و دلخواه خود دست پیدا کنیم؟؟ 

 

گام اول  

برای اینکه آینده کاری خوب و دلخواه داشته باشیم، انتخاب مسیر درست می باشد. دوستان عزیز باید با انتخاب رشته دانشگاهی مناسب گام در مسیر بگذارند. برای اینکار باید از تجربیات والدین، دوستان و آشنایان، افراد موفق و ... استفاده بشه. روحیه شخص نیز باید حتماً مد نظر قرار گرفته بشه چراکه عامل اصلی در این جریان شخص خود آدم هست.

یه موضوع مهم این هست که افراد می توانند در هر رشته ای و در هر زمانی موفق باشند و باید برای انتخاب شغل مناسب حتماً رشته ای که به اون با تمام وجود علاقه مند هستند رو انتخاب کنند و به هیچ عنوان به خاطر اسم رشته های پزشکی و یا مهندسی بدون اینکه به اون علاقه ای داشته باشند، اقدام به انتخاب رشته نکنید.

پس سعی کنید رشته تحصیلی خود را دلی و با استفاده از علایق انتخاب نمایید، و نگران آینده کاری نباشید چراکه با مسیری که من در گام های آینده معرفی خواهم کرد، حتماً در مسیر خود موفق خواهید بود.

عزیزانی که مدتهاست وارد دانشگاه شده اند و یا اکنون وارد بازار کار شدند نیز به هیچ وجه نگران نباشند.  

گام دوم  

نکته ای که در این بخش قابل توجه هست اینکه ما با دید درست به اطرافیانمون نگاه کنیم. بر فرض مثال اگه فردی را دیدیم که دارای شغل مناسب با درآمد عالی هست به جایی اینکه دنبال این باشیم که دلیلی پیدا کنیم که از طریق اون ثابت کنیم اون فرد با پارتی بازی به این نقطه رسید با دید عمیق تر به موضوع توجه کنیم که اون شخص چه توانایی هایی داشته که الان در این نقطه است (همیشه افراد خاص وجود دارند ولی ما دنبال افراد معمولی هستیم).


نکته دیگه ای که اینجا به ذهنم میرسه این هست که سعی کنید خودتون رو درست با دیگران مقایسه کنید وقتی شما تازه کاری رو شروع کردین نباید با فردی که 5 سال سابقه کار داره مقایسه کنید باید راهی رو پیدا کنید که شما 5 سال دیگه از جایگاه اون فرد بالا تر بشید نه همین روز اول!

تمام این توضیحات برای این بود که به شما بگم برای داشتن شغل مناسب بدون پارتی باید برنامه ریزی کرد، هدف داشت و از همه مهمتر ثبات قدم. به هیچ وجه در این مسیر نا امید نشید و فقط به اندوخته های خودتون اضافه کنید، خود بازار کار شما رو جذب خواهد کرد. در ضمن اگه قصد پیشرفت دارید هیچ وقت به فکر شغل 30 ساله نباشید،  ! 

گام سوم 

با توجه به اینکه ارتباطات بین الملی شرکت ها افزایش یافته و در ضمن زبان رسمی علم زبان انگلیسی می باشد، در حال حاضر یکی از معیارهای استخدام افراد در شرکتها آشنایی کافی با زبان انگلیسی می باشد. لذا سعی نمایید توام با تحصیل، زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید تا به عنوان یک نکته مثبت در استخدام بتوانید از آن در زمان لازم استفاده نمایید.


نکته مهم دیگه ای که باید به اون توجه بشه آشنایی با کامپیوتر و اینترنت می باشد، واقعاً در حال حاضر قابل قبول نیست شخصی از مهارت های اولیه استفاده از کامپیوتر برخوردار نباشه، چون در هر سمت و پستی بخواهید استخدام شوید می باید با کامپیوتر سر و کار داشته باشید.

اگه می خواهید آکادمیک کامپیوتر را بلد باشید حتماً دوره های ICDL را طی نمایید. اگه وقت آزاد داشته باشید برای 2 ماه می تونید در دوره های رایگان فنی و حرفه ای شرکت نمایید تا مدرک معتبر نیز دریافت نمایید.


البته اگر هم بخواهید بصورت شخصی و بدون رفتن کلاس با این مهارت ها آشنا بشوید باید در زمینه هایی زیر خودتون رو ارتقا دهید:

آشنایی کامل با سیستم عامل (سیستم عامل ویندوز در ایران فراگیر است لذا الویت ویندوز می باشد)

آشنایی کامل با مجموعه نرم افزارهای آفیس (نرم افزار Word، Excel، Power Point و Outlook ارجحیت بیشتری دارند)

در صورت علاقمندی یادگیری AutoCAD نیز خالی از لطف نیست.

آشنایی با اینترنت و نحوه انجام سرچ درست و دانلودتسلط بر زبان انگلیسی و کامپیوتر تاثیر به سزایی در استخدام شما خواهد گذاشت!!

دوستان عزیز همونطور که در مورد ثبات قدم گفتم، باید با یک تصمیم جدی برای رسیدن به هدفتون تلاش کنید و به هیچ عنوان نا امید نشین. ولی باید یه برنامه برای خودتون داشته باشید و تعیین کنید در سال پیش رو باید چه کارهایی رو حتماً انجام بدین. سعی کنید با توجه به هدفتون یک سری دوره تخصصی رو پیدا کرده و طبق برنامه در اونها شرکت کنید. سختی کشیدن و شلوغی برنامه کاری در دوران دانشجویی به هیچ عنوان ضرر نداره چراکه پس از پایان تحصیل و یافتن شغل مناسب، خستگی این روزها از تنتون خارج میشه. البته بازم اینجا تاکید می کنم شلوغی برنامه هانباید باعث دوری از دروس تئوری بشه، باید اونا هم همیشه در حد تعادل باقی بمونند.


                                                                                             موفق و موید باشید!

مهندس هادی حداد