مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اثرات فرکانس های مخابراتی بر بدن انسان

 


موبنا - مدت مدیدی است که مخالفان فناوری بی سیم و دکل های مخابراتی حرف و حدیث های بسیاری در خصوص تأثیرات منفی میادین الکترومغناطیسی این فناوری زده اند و زمانی که به استهزا گرفته می شوند، دست به دامن مجامع علمی و دلایل متقن می شوند.
اکثر مخالفین تلفن همراه، نگران تأثیرات منفی میادین الکترومغناطیسی ایجاد شده بر سلامت انسان در درازمدت هستند؛ میادینی که توسط دکل های مخابراتی ایجاد می شود.
آخرین نمونه مشاهده شده آن را می توان در ماجرایی که ماه گذشته اتفاق افتاد، جست: در ساعات اولیه بامداد 14 ژوئیه امسال، یک استرالیایی 45 ساله سوار بر تانک به خیابان های سیدنی رفت و شش دکل مخابراتی را در هم کوبید.

«پترسون»، کارمند پیشین مخابرات مدعی شد که این دکل های مخابراتی سلامت او را تهدید می کنند.
معترضین تلفن همراه در انگلیس و ایرلند شمالی در سالهای اخیر با اره کردن و یا کارهای دیگر، چندین دکل مخابراتی را پایین آورده اند.
البته فقط تلفن های همراه نگران کننده نیستند. مقامات «توتنهام» لندن به دنبال تعلیق تمام فناوری های بی سیم در مدارس این منطقه هستند.
سال گذشته نیز، «فرد گیلبرت»، دانشمند برجسته و رئیس دانشگاه «لیک هد» اونتاریوی کانادا، استفاده از اینترنت وایرلس را در دانشکده اش منع کرد.
گروه هایی در سانفرانسیسکو نیز هم اکنون با «ارت لینک» و «گوگل» بر سر سامانه اینترنت بی سیم شهری در تکاپو هستند.
هم اکنون چندین دهه است که نگرانی هایی در خصوص تأثیرات منفی میادین «امواج بسیار کوتاه» ناشی از تجهیزات الکتریکی و خطوط دکل های برق به وجود آمده است.
افرادی که در کنار دکل های برق بزرگ زندگی می کنند، بیشتر در معرض این آسیب ها قرار داند و الباقی ممکن است روزانه به مدت کوتاهی از کنار این میادین عبور کنند.
اما در دهه اخیر، شک و تردید درباره مضرات تلفن همراه و دیگر فناوری های بی سیم نیز شدت گرفته است؛ فناوری هایی که به تولید فرکانس های میلیون ها بار بیشتر ولی با قدرت کمتر و به طور ممتد می پردازند.
تلفن همراه و یا دیگر دستگاه های بی سیم شما نه تنها این فرکانس های بالا را دریافت می کنند، بلکه برای فرستادن اطلاعات به تولید این فرکانس ها نیز می پردازند.
از آنجا که دستگاه همراه به سر و یا بدن شما نزدیک است، میادین ایجاد شده از سوی این دستگاه ها قوی تر از میادین دکل های مخابراتی خیابان هاست.
دانشمندان می گویند که بدن ما به طور مداوم به طور عادی پالس های الکتریکی از خود منتشر می کند.
این دسته از دانشمندان به همراه منتقدین فناوری بیسیم بر این باورند که سیگنالهای این فناوری نوین، در سیگنال های بدن انسان اختلال ایجاد می کنند.
اما صنعت مخابرات که سود هنگفتی از این موضوع می برد (و البته تعداد اندکی از دانشمندان) مصر هستند که انتشار امواج رادیویی هیچ تأثیر منفی بر سلامت انسان ندارند، مگر آنکه شدت کافی را برای وارد شدن به گوشت و ارگانیسم بدن شما را داشته باشند؛ درست به همان نحوی که مایکرویو می تواند گوشت را بپزد.
اما جالب تر آنکه وقتی تحقیقات از جانب صنایع صورت می گیرند، نتایج عمدتا از احتمال بسیار کم تأثیرات منفی امواج الکترومغناطیسی مخابراتی بر بدن انسان دارند.
هم اکنون بحث در خصوص مضرات فرکانس های بالا نظیر امواج رادیویی بسیار شدت گرفته اند.
زمانی که تلفن های همراه رواج پیدا کردند، نگرانی هایی از قبلی آنکه نگاه داشتن این دستگاه به مدت زیاد در کنار سر، می تواند موجب بروز تومور مغزی شود افزایش پیدا کرد.
برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده درازمدت از تلفن های همراه در بروز تومورهای مغزی به نوعی دخیل هستند.
برخی دیگر از تحقیقات نیز حاکی از خطرات استفاده کوتاه مدت تلفن همراه برای سلامت انسان دارند. تحقیقات انجام گرفته بر موشهای آزمایشگاهی نشان از آن دارد که امواج منتشره از تلفن همراه موجب اختلال در کارکرد غده تیروئید آنان شده است.
اما محققین از کمبود بودجه در آمریکا برای تحقیق درباره تأثیرات امواج الکترومغناطیسی خبر می دهند و آن را یکی از عمده ترین دلایل نرسیدن به پاسخی معقول کننده می دانند.
«ماگدا هاواس»، محقق برجسته اظهار داشت: بیشتر تحقیقاتی که صورت می گیرد یا به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از جانب صنایع بزرگ انجام می شود و آنها می توانند انتخاب کنند که چه اطلاعاتی را در نزد عموم قرار بدهند.
وی افزود: مسلم است که آنان از انتشار نتایجی که به ضررشان باشد اجتناب می ورزند.

در تحقیقاتی که صورت گرفته ثابت شده است که قرار دادن تلفن همراه در کنار قفسه ی سینه (مانند گذاشتن آن در جیب پیراهن)باعث ایجاد مشکلات قلبی میشود.
طبق این گزارش آمده است قرار گرفتن تلفن همراه در فاصله ی 5 تا 10 سانتی متری قلب باعث تاثیر امواج الکترومغناطیسی موبایل بر پالس های الکتریکی تولید شده توسط سلول های ضربان ساز (سلول هایی که با تولید جریان الکتریسیته باعث تحریک ماهیچه ی قلب و در نتیجه تپش آن میشود) مشیود و باعث به وجود آمدن آریتمی های قلبی (نامنظم شدن ضربان قلب) می شود.
بهترین راه برای در امان ماندن از آسیب های ناشی از این کار قرار دادن تلفن همراه در کیف دستی یا جیب شلوار است.