مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کاربرد لاین تراپ

لاین تراپ یا تله موج

 امروزه یکی از اجزای اصلی در هر پست فشار قوی سیستم ارتباطی PLC  است. 

از این وسیله  برای ارتباط صوتی بیشتر استفاده میشود و در کاری حساس تر جهت انتقال داده های هر پست و سیستم های حفاظتی نیز استفاده مینمایند .خطوط فشار قوی بعنوان سیم های ارتباطی بین دو نقطه در ارتباط ها نقش دارند ، برای در خدمت گرفتن از این کابلهای ولتاژ بالا و فرکانس 50 هرتز برق ( در ایران) احتیاج به لوازمی است که بتواند اطلاعات و صوت و تصویر را با فرکانسی مشخص ( عموما بین 300 تا 2000 هرتز ) بروی سیستم انتقال انرژی منتقل نماید . این وسیله بطور عموم به تله موج شناخته میشود که شامل اجزایی است و تنظیمات خاص خود در ولتاژ های مختلف را دارد که در این مقوله با این تجهیز بیشتر آشنا میشویم.

تله موج از اجزایی تشکیل شده است که به مهمترین آنها می پردازیم : 

الف ) کویل اصلی :

عموماً به شکل استوانه ای است و شامل اندوکتانس اصلی مدار ( حد اکثر تا 2 میلی هانری ) لاین تراپ ( تله موج ) می باشد. جنس آن عموما از آلومینیوم سبک است  و بطور سری با سیستم انتقال انرژی از یک طرف و با ترانس ولتاژ خازنی ( بعنوان خازن کوپلاژ ) از طرف دیگر ارتباط دارد .

این متن برگرفته از سایت مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع مهندس هادی حداد خوزانی می باشد

این کویل تحمل بالایی دارد بطوریکه در برابر جریانات اتصال کوتاه و رعد و برق تحمل پذیری بالایی دارد و هادی های آن مستقیم توسط جریانات هوا خنک میشوند ( بدین جهت بین هر دور از کویل یک فاصله هوایی کوچک در نظر گرفته میشود) . کویل را در برابر نفوذ پرندگان توسط سیم های توری در دو سر کویل محافظت می نمایند. بسته به طراحی ، کویل بصورت آویزان و یا بروی ترانس ولتاژ نصب میشود ( چه بصورت ایستاده و یا خوابیده ).

ب ) برقگیر :

کار برقگیر مشخص است ، جهت زمین کردن اضافه ولتاژ ها در داخل کویل این برقگیر نصب میشود . البته در دوسر کویل هم جهت جلوگیری از کرونا میتوان حلقه های محدود کننده تعبیه شود .

ج ) واحد تنظیم کننده ( Tuning Unit ) :

واحد تنظیم کننده در محفظه ای عایق و بصورت موازی با کویل اصلی به شکلی قابل انعطاف در داخل استوانه ( کویل ) قرار دارد . کار این دستگاه تطبیق امپدانس است که در کارخانه سازنده با توجه به سفارش مشتری تنظیم میشود  و در هنگام نصب تغییری در آن نمیتوان ایجاد نمود (واحد تنظیم کننده را میتوان برای چند باند فرکانسی تنظیم نمود) .

هنگام کار بروی واحد تنظیم کننده باید آنرا حتماً اتصال کوتاه نمود چون بعلت میدانهای الکتریکی ممکن است تا ولتاژهای بسیار بالایی شارژ شود و برای مدت زمانی میتواند باقی بماند . 

 

******************************************************************************