مقدمه :
دکلهای انتقال نیرو به دو دستهی دکلهای مشبک (لتیس=Lattice) و دکلهای تلسکوپی (تک پایه) تقسیم میشوند. تر و ارزانتر هستند. دکلهای تلسکوپی زیباتر هستند و جای کمتری میگیرند و در وسط بلوارها قابل نصب میباشند.
دکلهای لتیس بزرگتر، قوی
برجهای روشنایی، معمولا برای روشنایی محوطههای بزرگ مانند استادیومها، پارکها، بوستانها، تفرجگاهها، میادین، خیابانها، محوطهی ساختمانهایی نظیر بیمارستانها، ساختمانهای دولتی و کارخانجات و شرکتها، میادین، فرودگاهها، استادیومها، پایانهها، تقاطعها ، پلها و … استفاده میشوند.
تکنولوژی چندان پیچیدهای ندارند و شرکتهای داخلی میتوانند برابر استانداردها نمونههای مختلف آن را تولید کنند. پخش نور گسترده و یکنواخت، بدون خیرگی، به سبب ارتفاع زیاد برجها، از مزایای آنهاست.
گاهاً روی این پایهها از سیستم مکانیزه فرود و صعودِ سبدِ پروژکتور استفاده میشود که به وسیلهی آن میتوان پروژکتورها را بالا و پایین برد و این تکنولوژی، سرویس و نگهداری برج را آسان و ارزان مینماید، زیرا برای تعمیر و نظافت پروژکتور و یا تعویض لامپها، دیگر نیاز به جرثقیل نبوده و تعمیرکار به آسانی می تواند به کمک سیستم کنترلِ میکروپروسسوریِ نصب شده در داخلِ بدنهی برجِ روشنایی (نورانی)، اقدام به تعویض لامپها و یا تعمیر پروژکتورها نماید.
ارتفاع این برجها میتواند بسته به کاربرد آنها متفاوت باشد، ارتفاعهای ۱۲ تا ۳۰ متر بیشتر رایج است.
بدنهی اصلی برج، به صورت هرمِ ناقص، با توجه به ارتفاع، ۶، ۸، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ وجهی ساخته میشود و به ترتیب
قطر بدنه از بالا به پایین تغیر مینماید. پوشش بدنه گالوانیزه است.
تعداد پروژکتورهای قابل نصب روی برج روشنایی تلسکوپی از ۴، ۶، ۸، ۱۲، ۱۶، ۲۴ تا ۳۰ دستگاه متغیر بوده و میتوان از انواع پروژکتورهای روشناییِ ۱×۴۰۰ وات، ۲×۴۰۰ وات، ۱×۱۰۰۰ وات و ۲×۱۰۰۰ وات استفاده نمود.
گاهی سیستمهای کنترل و فرمان، مدارهای حفاظتی و… در تابلویی مجزا در داخل بدنهی برجهای روشنایی تلسکوپی نصب میشود که موجب ایمنی بیشتر و اشغال فضای کمتر میگردد.
برای اینکه وسایل پرنده، مانند هواپیما و هلیکوپتر، بتوانند برج را ببینند، در بالای برج یک چراغ اعلام خطر نصب میشود.
نصب میلهی برقگیر در نوک برج، اجزای الکتریکی و الکترونیکی برج را در برابر صاعقه، رعد و برق و ابرهای باردار محافظت می نماید.
در برخی برجهای نوریِ تلسکوپی، سیستم صعود و فرود سبد پروژکتور به گونهای طراحی میگردد و از قطعاتی استفاده میگردد که از ایمنی و حفاظت بالایی برخوردار باشند. مانند استفاده از موتور گیربکس دوبل، مدار کنترل و فرمان مناسب با قطعات مرغوب، سیستم قفل اینتر لاک اتوماتیک و…
دکلهای تلسکوپی متحرک (سیار) برای مقاصد نظامی و امدادرسانی و مخابراتی کاربرد دارند که این مدل از دکلها نیز در ایران تولید میشود.
انواع دکلهای انتقال نیرو از نظر کاربرد :
دکلهای آویزی (Suspension Towers):
هر گاه مسیر خط انتقال نیرو مستقیم باشد و یا انحرافات ناچیزی داشته باشد از دکلهای آویزی استفاده میگردد. به این نوع دکلها بدلیل قرار گرفتن در مسیر مستقیم، دکلهای عبوری (Tangent) نیز گفته میشود.
دکلهای زاویه (Tension Towers):
گاهی اوقات لازم است مسیر خط به چپ یا راست منحرف گردد. به عنوان مثال اگر در مسیر کوهستانی برجگذاری انجام شود، مسیر دارای پیچ و خم میباشد که در آنجا مجبوریم مسیرها را بصورت خطوط شکسته به هم متصل کنیم. این متن برگرفته از سایت مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع مهندس هادی حداد خوزانی می باشددر نقطهی انحراف از دکلهای زاویه استفاده می شود. این دکلها از لحاظ بارگذاری و آهنآلات مصرفی نسبت به دکلهای میان مسیری (Suspension) سنگینتر میباشند.
لازم به ذکر است، دکلهای انتهایی (Terminal Tower) که در انتهای خط انتقال یا مناطق خاص استفاده میگردد بدلیل تحمل نیروهای یکطرفه، از نوع دکلهای کششی (Tension Towers) با بیشترین زاویه میباشند
دکلهای انتقال برق تلسکوپی
ساختار دکلهای برق تلسکوپی، شبیه پایههای روشنایی تلسکوپی است.
نمونهای از این دکلها در یک خط چهار مدارهی ۱۳۲ کیلوولت، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ در خوزستان استفاده شد.
مزیت این دکلها به دکلهای مشبکِ خرپایی محیطی، اِشغال فضای بسیار کمتر است. به طوری که یک دکل تلسکوپی برای خط انتقال ۴۰۰ کیلولت، با ارتفاع ۵۰ متر، برای استقرار تنها به ۳ متر مربع فضا نیاز دارد، اما یک دکل خرپایی مشابه، نیاز به ۱۲۵ متر مربع فضا خواهد داشت
این ویژگی دکلهای تلسکوپی باعث میشود در شهرها، که فضا کمتر و قیمت زمین بسیار بیشتر است، دکلهای تلسکوپی گزینهی اول برای خطوط انتقال نیروی درون شهری باشند.
معایب دکلهای تلسکوپی
از معایب این دکلهای تلسکوپی به بد منظر بودن آنها اشاره شده است. این مورد مخصوصا در مورد دکلهای انتقال نیرو مطرح است تا دکلهای روشنایی.
مشکل اصلی مردم با این دکلهای تلسکوپی انتقال نیرو، از باب شایعاتی است که در مورد احتمال
بیماری و سرطانزا بودن پایههای برق فشار قوی مطرح میشود. اصولا مردم دوست ندارند یک دکل فشارقوی برق از وسط کوچهشان عبور کند.
در مورد دکلهای روشنایی فشارقوی، با توجه به اینکه ولتاژ این دکلها چندان بالا نیست، نگرانیهای مردم احتمالا بیشتر از جانب تکنولوژی لامپها و نورافکنهایی است که در این دکلها به کار میرود. این احتمال وجود دارد که بر اثر حرارت زیاد این لامپها، اشعهی ماورا بنفش تولید شده بیش از حد مجاز باشد و برای کسانی که طولانی مدت در معرض تابش آنها قرار گیرند خطرآفرین شود.
******************************************************************************