مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع

ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فیوز کت اوت

فیوز ترانسفورماتور که اغلب کت اوت( CUT OUT FUSE) نامیده می شود یک المنت است و چون با برداشتن تیغه فولادی یا نگهدارنده فیوز مدار مانند قطع یک کلید ، باز می شود به آن کت اوت می گویند . فیوز کت اوت جهت حفاظت ترانسفورماتور در مقابل جریانهای زیاد احتمالی ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار در شبکه فشار ضعیف و سیم پیچی های داخل ترانسفورماتور به کار می رود .


قسمت های یک کت اوت : 

کت اوت شامل دو قسمت است یکی محفظه مسدود که اتصالات خط به آن می بندد و طوری ساخته شده که به کراس آرم بسته می شود و دیگری نگهدارنده فیوز که متحرک است و به آسانی المنت داخل آن قابل تعویض است .

انواع کت اوت :

کت اوت های توزیع معمولا سه نوع هستند : کت اوت مسدود – کت اوت باز – کت اوت با المنت بدون محافظ یا (روباز) . کت اوت هایی که معمولا در برق ایران مصرف می شود از نوع باز هستند .


ساختمان فیوز کت اوت باز : 

 

این کت اوت ها شامل سه قسمت پایه فیوز ، نگهدارنده فیوز (لوله فیوز) ، سیم فیوز (المنت فیوز) است . المنت فیوز داخل یک لوله فیبری که همان لوله فیوز است قرار دارد . وقتی به دلیل اضافه جریان فیوز می سوزد قوس الکتریکی حاصل به دیواره لوله فیبری برخورد کرده و گازی را متصاعد می نماید که قوس را به بیرون می فرستد . هرچه شدت جریان عبوری از فیوز بیشتر باشد گاز بیشتری از مواد دیواره لوله متصاعد می شود . ضمنا بعد از سوختن المنت ، لوله فیوز به بیرون آویزان می شود که این نشانه سوختن المنت فیوز است . المنت (سیم) فیوز کت اوت شامل چهار قسمت تکمه ، ساق ، المنت (سیم ذوب شونده) و سیم انتهایی است . این متن برگرفته از سایت مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع مهندس هادی حداد خوزانی می باشد .دکمه ترمینال بالایی و سیم انتهایی ترمینال پایینی المنت را تشکیل می دهد .

اندازه فیوز :

در عمل معمولا ، ترانسفورماتورهای توزیع را در برابر اضافه بارهای جزیی حفاظت نمی کنند ، زیرا باعث سوختن غیر ضروری فیوز و قطع مکرر مدار می شود که هر دوی اینها خوشایند نیست . بنابراین معمول است که فیوزها را با جریان نامی بالاتر از جریان نامی ترانسفورماتور انتخاب کنند . معمولا جریان نامی فیوز را 2 تا 3 برابر جریان نامی ترانسفورماتور در نظر می گیرند . جریان های اتصال کوتاه چندیم بابر جریان عادی است بنابراین آمپر المنت فیوز کت اوت 2 تا 3 بابر جریان نامی ترانسفورماتور در نظر گرفته می شود.